De tio jungfruarna

Tove Jansson målade altartavlan med al secco-teknik direkt på väggen i kyrkan, som då var under byggnad. Altartavlan är horisontal, med en bredd på över fem meter och en höjd på knappt en och en halv meter. Formatet väckte uppmärksamhet, för altartavlor brukade ju vara höga och uppåtriktade.
Altartavlan fick samma form som den som finns i Tammerfors domkyrka. Elsi Borg, arkitekten som planerat kyrkan, tyckte att det liggande formatet passade bra på den österbottniska slätten.
Tove Jansson fick uppdraget att måla altartavlan via den arkitektbyrå som planerat kyrkan. Arkitektbyrån ville ha en kvinnlig konstnär för uppdraget, och Kaisa Harjanne, som deltog i planeringen, kände Tove Jansson. Tillsammans företog de två kvinnorna en resa för att bekanta sig med kyrkan i Östermark, och på vägen gjorde de en avstickare till Tammerfors domkyrka, där de fick bekräftelse för det horisontala formatet tack vare Magnus Enckells altartavla. (Källa: intervju med Päivi Siltanen)
Det sydösterbottniska landskapet blev en ny upplevelse för konstnären. Hon konstaterar i ett brev: ”Allt är horisontalt, fridfullt, ändlöst”. (Kolumn i Ilkka 14.7.2001)
Altartavlan finansierades via en donation. Bland donatorerna fanns åtminstone Erland Luoma, vars namn finns på tavlan.